Paljonko suorahaku maksaa ja mistä hinta muodostuu
Mitä rekrytointi maksaa? Rekrytoinnin hinta? Suorahaun hinta? Mistä paras rekrydiili?
Tässä artikkelissa perehdytään rekrytoinnin kokonaiskustannuksiin. Artikkelin loppuosiosta löydät Rekrypalvelun oman hinnaston.
Tiivistelmä artikkelista
- Klassisen rekrytoinnin keskimääräinen kustannus on Yhdysvalloissa 4000 dollarin luokkaa. Suomalaiset yritykset, jotka hinnoittelevat palvelunsa julkisesti, perivät yleensä 4000 – 6000 € korvauksen rekrytoinnista.
- Suorahakupalveluiden hinnat eri toimijoilla voivat nousta johdon suorahauissa jopa useisiin kymmeniin tuhansiin euroihin.
- Suomessa ei ole saatavilla metatutkimusta alan keskimääräisestä hinnoittelusta.
- Rekrypalvelun rekrytointihinta vaihtelee 2000 € – 15000 € välillä.
- Rekrypalvelulla suorahaun kustannus on keskimäärin 4500 €. Yrityksillä, jotka keskittyvät pelkästään johdon suorahakuihin, keskimääräinen kustannus on huomattavasti suurempi.

Vertailupohjaa rekrytointikustannuksiin
Miten saada vertailupohjaa rekrytoinnin kustannusten arvioimiseen ja rekrytoinnin kokonaishintaan?
Amerikan Society of Human Resource Management (SHRM) -järjestön tekemän tutkimuksen mukaan keskimääräiset rekrytointikustannukset Yhdysvalloissa ovat hieman yli 4 000 dollaria. Tämä luku on kaikkien SHRM-tutkimukseen osallistuneiden yritysten keskiarvokustannus.
Useat tekijät voivat vaikuttaa yrityksen yksilölliseen rekrytoinnin keskiarvohintaan. Yksittäisen rekrytoinnin hinta on esimerkiksi yleensä korkeampi kuin massarekrytoinneissa. Pääsääntöisesti hinta per rekrytointi on sitä pienempi, mitä enemmän ihmisiä palkkaat. Tämä johtuu siitä, että osa kiinteistä kustannuksista voidaan jakaa useamman rekrytoitavan kesken. Toisena esimerkkinä toimialan ja työnkuvan vaikutus rekrytointikustannuksiin voi olla huomattava. Spesifimmälle alalle tai työrooliin osaavien tekijöiden löytäminen saattaa viedä aikaa ja pidemmän rekrytointiprosessin kustannukset johtavat korkeampiin kustannuksiin.
Mikä on hyvä vertailukohta rekrytointikuluille?
Yrityksen ja toimialan koosta riippuen, hyvä vertailuarvo keskikustannuksille rekrytointia kohden on 3 000–5 000 dollarin arvo. Suomalaiset yritykset, jotka hinnoittelevat palvelunsa julkisesti, perivät yleensä 4000 – 6000 euron korvauksen rekrytoinnista, mutta Suomessa ei ole saatavilla metatutkimusta alan keskimääräisestä hinnoittelusta.
Yrityksen rekrytointikustannukset riippuvat tietysti tarpeista ja esimerkiksi kasvusuunnitelmista. Rekrytointikuluja kannattaa aluksi lähestyä laatimalla kuluja erittelevä budjetti. Budetointivaiheessa kannattaa pitää mielessä keskimääräiset rekrytointikustannukset kulujen arvioinnin helpottamiseksi. Mittaa sen jälkeen rekrytointikustannukset laskentataulukon tai yrityksesi toiminnanohjausjärjestelmän avulla. Seuraa kuluja ja niiden vastaavuutta budjetointiin myös rekrytoinnin aikana.
Vaikka kustannusten budjetointi on tärkeää, on hyvä pohtia budjetin joustavuutta tilanteessa, jossa korkeammat kustannukset johtavat tiimisi kannalta parempiin tuloksiin. Tällöin sijoitus ykeensä kannattaa.
Mitä rekrytointibudjettiin pitäisi sisällyttää?
Mieti, mitä yleensä käytät rekrytointiin. Yksityiskohtaisen luettelon luominen mahdollisista rekrytointikuluista auttaa sinua luomaan tarkemman kulutussuunnitelman. Alla on luettelo yleisistä rekrytointibudjettiin sisällytettävistä elementeistä.
Palkkiot eri toimijoille tai palveluille. Mitä maksat erilaisille alustoille saadaksesi avoimille työpaikoillesi näkyvyyttä.
Hakijoiden pätevyydenja asenteen arviointikulut. Maksut yrityksille, jotka tarjoavat työllistymistä edeltäviä testejä tai haasteita.
Ulkopuolisten rekrytointipalveluiden kulut. Yksittäisten rekrytoijien, rekrytointitoimistojen tai henkilöstöpalveluyritysten tarjoamien palveluiden käytöstä aiheutuvat kulut.
Työnantajabrändäystapahtumat. Maksut, jotka käytetään rekrytointiin liittyviin tapahtumiin, kuten kampusrekrytointipäiviin tai uramessuihin.
Urasivujen kustannukset. Kulut, jotka sisältävät urasivusi asennuksen, ylläpidon ja uudelleensuunnittelun.
Sisäisten rekrytoijien kustannukset. Usein budjetin kallein osa, joka sisältää rekrytoijien palkat, edut ja matkakulut.
Muut rekrytointiin liittyvät kulut. Hakijoiden matkakorvaukset ja mahdollisen seurantajärjestelmän kustannukset
Mistä suorahakuyritysten hinta rekrytoinnille muodostuu?
Lista rekrytoinnin hintaan vaikuttavista tekijöistä rekrytointitoimistolle:
- Rekrytointiprosessiin osallistuvien henkilöiden määrä 1-5 henkilöä
- Markkinoinnin kustannukset Kustannukset eri sosiaalisen median alustoilla mainostamisesta ja työportaali -ilmoituksista, esimerkiksi duunitorissa tai monster.fissä.
- Rekrytointiprosessiin käytettävä työaika 20-100 työtuntia
- Yrityksen kiinteät kulut Kaikki sivukulut, joita yritystoiminta vaatii.
- Riski Laadukkaaseen rekrytointiin, jossa asiakas maksaa vain tuloksellisesta rekrytoinnista, liittyy aina riski. Toimeksiannot, joissa osaavaa tekijää ei ole sen hetkisiltä markkinoilta löydetty, täytyy kompensoida toimeksiannoilla joissa onnistutaan.
Mihin kanavaan on järkevää sijoittaa?
Eri toimijoilta kannattaa kysyä tarjouksia kun rekrytointi tulee ajankohtaiseksi. Suositeltavaa on aloittaa yrityksistä, jotka tarjoavat riskitöntä ja ilmaista palvelua, kunnes tuloksia syntyy. Näiden palveluiden rekrytointikustannukset pystyt määrittelemään jo sopimusvaiheessa.
Toimialasta riippumatta on hyvä ensimmäiseksi selvittää kyseisen rekrytoinnin kohdalla mahdollisuudet suorahakuun. Joihinkin työtehtäviin, esimerkiksi ohjelmistokehittäjien rekrytoimiseen, voidaan tehokkaasti etsiä kiinnostuneita tekijöitä jopa sosiaalisen median kanavista.
Mistä löytää paras rekrydiili?
Me Rekrypalvelulla sitoudumme jokaiseen rekrytoinnin toimeksiantoon täydellisesti ja käytämme rekrytoimiseen useita erilaisia tapoja ja kanavia. Toimiala ja työtehtävä määrittävät pääasiassa sen, minkä kanavan kautta lähestymme rekrytoitavia. Usein suorahaku on tehokkain ja nopein tapa löytää osaavia tekijöitä tai asiantuntijoita. Suorahaku on myös yritykselle edullisin vaihtoehto.
Rekrytoinnin hinta
Rekrytoinnin hintaan vaikuttaa rekrytoitavan työkokemus, positio, tuleva palkkataso sekä paikkakunta, jonne työntekijää etsitään. Klassinen rekrytointi suuntautuu yleensä enemmän junior- tai asiantuntijarekrytointeihin. Suorahaulla pyritään pääasiassa tavoittamaan asiantuntijoita ja johtajia.
Klassisen rekrytoinnin kokonaishinta Junior- rekrytoinneissa liikkuu hintahaitarilla 2000 € – 5000 € ja suorahaun kokonaiskustannus välillä 2500 € – 6000 €.
Klassisen rekrytoinnin kokonaiskustannus asiantuntijarekrytoinneissa voidaan arvioida välille 4000 € – 10000 € ja suorahaun kokonaiskustannukset ovat luokkaa 5000 € – 12000 €.
Nyrkkisääntömme toimeksiantojen hinnoittelussa on rekrytoitavan ensimmäisen kuukauden palkka x 1,5. Puolet rekrytoinnista maksetaan heti rekrytoinnin jälkeen ja puolet vasta 4 kuukauden päästä rekrytoinnista. Tällä varmistamme jokaisen rekrytoinnin onnistumisen ja toimeksiannon tilaajan tyytyväisyyden.
Rekrypalvelun rekrytointihinta vaihtelee välillä 2000 € – 15000 €.
Pyydä rekrypalvelun tarjous täältä.
